Wydawnictwa

Edwin E. Gordon

TEORIA UCZENIA SIĘ MUZYKI. Niemowlęta i małe dzieci 

Książka napisana z myślą o rodzicach i nauczycielach wczesnodziecięcej edukacji muzycznej. Dotyczy kluczowego momentu w muzycznym rozwoju każdego człowieka, czyli okresu od narodzin do piątego roku życia. Przedstawione w niej rozważania, oparte na wieloletnich badaniach autora w zakresie nauczania muzyki, wyjaśniają, jak małe dzieci uczą się audiować oraz rozwijać rozumienie muzyki, a także dlaczego powinny one obcować z muzyką już od pierwszych chwil życia. Publikacja zawiera również wiele praktycznych wskazówek, które pomogą zmotywować dzieci i zachęcić je do audiowania zarówno w domu, jak i w przedszkolu.

Edwin E. Gordon (1927–2015) – wybitny badacz psychologii muzyki, pedagog, muzyk. Stworzył nowatorską sekwencyjną teorię uczenia się muzyki, która jest rozwijana w wielu ośrodkach naukowych na całym świecie. W Polsce koncepcje Edwina E. Gordona upowszechnia Polskie Towarzystwo Edwina Eliasa Gordona oraz Fundacja Kreatywnej Edukacji w Bydgoszczy.

Dostępne w Wydawnictwie Harmonia


“Wstęp do improwizacji” – Pierwsza część podręczników do nauki improwizacji muzycznej – publikacja bezpłatna, do wyczerpania zapasów.

Prof. Ewa Klimas-Kuchtowa pisze o “Wstępie do improwizacji” w takich słowach:

Książka Jolanty i Miłosza Gawryłkiewiczów odwołuje się do niedostępnej na naszym rynku, źródłowej pozycji E. E. Gordona  Improvisation in the Music Classroom (2003). Uzupełnia istotną lukę zarówno w przekładanych na język polski książkach profesora (Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci, 1997, Sekwencje uczenia się w muzyce, 1999, Zanurz się w program nauczania muzyki, 1999) jak i, ogólniej, w zakresie poradników, które stawiałyby sobie za cel nauczenie improwizacji.  Sam E. E. Gordon zresztą zadaje pytanie czy improwizacji rzeczywiście można nauczać.  Dalej jednak w tekście wyjaśnia: „Można nauczać jedynie gotowości do uczenia się improwizowania, a dzięki temu improwizowanie zostanie przyswojone samo przez się.” Tak jak można nauczać słownictwa, a nie myślenia tak każdy nauczyciel, potrafi wypracować u uczniów potrzebną im gotowość, aby sami nauczyli siebie jak improwizować. Ta gotowość obejmuje przyswojenie słownictwa motywów tonalnych, motywów rytmicznych, motywów melodycznych (połączenie motywów tonalnych i rytmicznych) oraz motywów harmonicznych, składających się na czasowe aspekty muzyki. (Improvisation in the Music Classroom, 2003, s. 12- przekład E. Klimas – Kuchtowa). 

Książkę można otrzymać wysyłkowo, po uiszczeniu przedpłaty (za książkę plus koszty przesyłki) 45 zł na konto Fundacji Kreatywnej Edukacji:

RaiffeisenBank 74 1750 1051 0000 0000 2114 5246

Prosimy przesłać potwierdzenie przelewu, wraz z adresem wysyłki na maila jgawrylkiewicz@gmail.com

W ramach tego samego projektu: Nauka improwizacji muzycznej w każdej podstawówce i gimnazjum, powstał film dokumentalny autorstwa jednego z najlepszych dokumentalistów: Remigiusza Zawadzkiego. Film dostępny na  https://www.youtube.com/watch?v=kiqxdnS2R5Q 


“Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona”

Fundacja Kreatywnej Edukacji poleca swoją nową publikację, skierowaną do nauczycieli, muzyków oraz rodziców i opiekunów dzieci do lat 6 pt. “Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona” pod redakcją Jolanty i Miłosza Gawryłkiewicz. Zachętą do jej przeczytania niech będą słowa samego profesora E. E. Gordona: Ci, którzy dużo wiedzą o rozwoju dziecka, żartują czasami, że chcieliby umrzeć jako małe dzieci, ale najpóźniej jak tylko byłoby to możliwe. Zdają sobie bowiem sprawę, że możliwości uczenia się nigdy nie będą większe niż w chwili narodzin. Książka zawiera materiał dydaktyczny oraz wstęp teoretyczny autorstwa praktyków wczesnej edukacji muzycznej. Dodatkowym walorem publikacji jest płyta CD z nagranymi rytmiczankami i śpiewankami, jak również ćwiczeniami do samodoskonalenia w improwizacji muzycznej.

ISBN: 978-83-7587-471-6, Dane techniczne: Wydanie I, Kraków 2010, Format A4, Objętość 102 strony, Oprawa miękka, klejona, folia matowa.  Książka z płytą CD!

Książka dostępna w cenie 45 zł, wraz z kosztami przesyłki.

Aby otrzymać książkę proszę o wpłatę na konto Fundacja Kreatywnej Edukacji; 85-225 Bydgoszcz, ul. Kordeckiego 16/1.

RaiffeisenBank 74 1750 1051 0000 0000 2114 5246

Prosimy przesłać potwierdzenie przelewu, wraz z adresem wysyłki na maila jgawrylkiewicz@gmail.com


Edwin Gordon
Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci

Wydawnictwo ZamKor
Kraków, 1997
s. 130
ISBN: 83-86434-31-3

Idealna dla instruktorów, rodziców i opiekunów – lektura obowiązkowa, napisana bardzo dostępnym językiem. Wg naszych informacji osiągalna obecnie jedynie w bibliotekach – ale warto!


Teoria uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona

Materiały II Seminarium Autorskiego w Krynicy 27 kwietnia – 3 maja 1995 roku.

Pod redakcją: E. Zwolińskiej i W. Jankowskiego

Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy oraz Akademia Muzyczna im. F.Chopina w Warszawie

ss. 207

Niezastąpione źródło żywego słowa autora Teorii. Książka zawiera szczegółowe odpowiedzi na pytania uczestników seminarium. Dodatkowy atut publikacji to wystąpienia polskich seminarzystów; m.in. W. Jankowskiego, E. Klimas-Kuchtowej czy H. Kotarskiej.


Zanurz się w program nauczania muzyki

Edwin E. Gordon, David G. Woods
Wydawnictwo Uczelniane WSP
Bydgoszcz 1999
ss.359
ISBN 83-7096-322-6

Podręcznik akademicki ukazujący w precyzyjny, usystematyzowany i metodyczny sposób tok postępowania nauczyciela organizującego działania w kolejności uczenia się muzyki. Książka jest przydatna do wykładów z metodyki i warsztatów muzycznych w uczelniach kształcących nauczycieli. Autorzy wyjaśniają co powinni robić nauczyciele i uczniowie, by stać się lepszymi muzykami, by uczenie się muzyki było ukierunkowane i skoncentrowane na tym co ważne. Uczniowie otrzymują solidne podstawy w zakresie poczucia tonalności i metrum oraz zdolności do audiowania, tworzenia, improwizowania i czytania muzyki.

jedynie w bibliotekach


Podstawy teorii uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona

Ewa Zwolińska (red.)
Wydawnictwo uczelniane WSP
Bydgoszcz 2000
ss.304
ISBN 83-7096-335-8

W książce przedstawiono podstawy Pedagogiki Gordonowskiej w źródłowej postaci. Treść poszczególnych rozdziałów dość wiernie oddaje przebieg III Seminarium Gordonowskiego, które odbyło się w Zamościu w 1998. Materiały z tego spotkania zawierają wiele cennych wskazówek o dużym znaczeniu teoretycznym i praktycznym.

jedynie w bibliotekach


Edwin Gordon
Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy

Wydawnictwo Uczelniane WSP
Bydgoszcz, 1999
s. 532
ISBN 83-7096-321-8

Książka jest skierowana do nauczycieli, uczniów, rodziców i profesjonalistów. Autor podjął takie tematy, jak: audiacja, teoria uczenia się muzyki itd.

jedynie w bibliotekach


Podstawa programowa nauczania muzyki wg teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona

Ewa A. Zwolińska, Mirosława M. Gawryłkiewicz
Wydawnictwo „Kreska”
Bydgoszcz 2007
ss. 79
ISBN 978-83-60074-25-1

Publikacja dowodzi, że edukację muzyczną należy rozpoczynać jak najwcześniej, i – że trzeba ją prowadzić systematycznie i konsekwentnie. Książka stanowi istotny wkład zarówno teoretyczny jak i praktyczny w pracach nad optymalizacją i unowocześnieniem kształcenia muzycznego w polskich szkołach.

zamówienia: Mirosława Gawryłkiewiczowa, tel.+48 604103182


Wychowanie Muzyczne w Szkole

nr 3/2004
PL ISSN 0512-4255

Czasopismo dla nauczycieli w całości poświęcone problematyce gordonowskiej, znajdują się w nim teksty poświęcone samej koncepcji Gordona, rezultaty związanych z nią badań naukowych, syntetyczny przegląd informacji na temat polskiego ruchu gordonowskiego, a także materiały metodyczne dające szansę bezpośredniego wzbogacania własnego warsztatu pracy.


Niezbędnik muzyczny nr 1

Niezbędnik muzyczny nr 2

Kontynuacja Niezbędnika nr 1 zawierająca inne piosenki dziecięce, muzykę ludową, melodie popularne w specjalnym opracowaniu wg zasad teorii uczenia się muzyki prof. E.E. Gordona. Ponad 80 utworów muzycznych w różnorodnej interpretacji, granych na różnych instrumentach: puzon, saksofony, trąbka, klarnet, skrzypce, obój i inne.

zamówienia: podczas zajęć, w siedzibie Fundacji lub wysyłkowo – Mirosława Gawryłkiewiczowa, tel.+48 604103182


Babcia Klawiatura o literach opowiada

Autorska metoda uczenia najmłodszych gry na fortepianie, w konwencji bajkowej. Powstała we współpracy z bydgoskimi przedszkolakami uczestniczącymi w rocznych zajęciach, prowadzonych przez Mirosławę Gawryłkiewiczową. Dzięki swej niezwykłej różnorodności, dynamice, jak i zawartości głosów dziecięcych uwielbiana nawet przez niemowlęta!

zamówienia: Mirosława Gawryłkiewiczowa, tel.+48 604103182


Materiał filmowy dokumentujący Międzynarodowe Seminarium Gordonowskie, które odbyło się w Filharmonii Łódzkiej, w dniach 21-23 maja 2010 roku znajdziecie Państwo na stronie:

Międzynarodowe Seminarium Gordonowskie część 1

Międzynarodowe Seminarium Gordonowskie część 2

Międzynarodowe Seminarium Gordonowskie część 3


Materiał filmowy dokumentujący Europejskie Seminarium Gordonowskie, które odbyło się w dniach 21-23 maja 2009 znajdziecie Państwo na stronie:

ZOBACZ relację z Europejskiego Seminarium Gordonowskiego Bydgoszcz 2009 – dzień polski

ZOBACZ relację z Europejskiego Seminarium Gordonowskiego Bydgoszcz 2009 – dzień portugalski

ZOBACZ relację z Europejskiego Seminarium Gordonowskiego Bydgoszcz 2009 – dzień włoski


Publikacje pozostałe E. E. Gordona oraz jego współpracowników zrzeszonych w Gordon Institute for Music Learning znajdziecie na stronie wydawnictwa GIA Publications


Studnia bez dna materiałów mp3 z Uniwersytetu w Południowej Carolinie

Dr. Edwin Gordon Archive

ARCC Workshop, 31 August-2 September 1987. Nine video cassettes, Box 4. Transferred to DV D, 2011. 211-219.

“Audiation and the Teaching of Aural Skills.” Texas State University, 22 February 2008. Compact disc.

Classes taught at University of South Carolina, Spring 2006. Includes Modes, Rhythm, Aptitude Introduction and Test, and Aptitude Follow-Up. Four compact discs.

Early Childhood Music Education Lectures, January-March 1994. Ten video cassettes, Box 4. 200-204.

GIML Summer Seminar, 3-6 August 1992. Six video cassettes (Video cassettes 1 and 3 missing), Box 4. 205-210.

Gordon at Fitchburg State College, 19 October 1992. Video cassette, Box 2.

Gordon, Edwin E. “.” Sugarloaf Seminar, July 1985. With Grunow and Gordon’s Jump Right In Home-Study Cassettes; and Grunow, Gordon, and Azzara’s Jump Right In: Solo and Accompaniment Cassettes. Nineteen audio cassettes in case. Sugarloaf 1985.

http://library.sc.edu/p/Collections/Gordon/Category?cat=Seminars+by+Gordon+%28listed+chronologically%29